plastiq logo
plastiq logo
plastiq logo

Arbeidskrapte genoodzaakt ons te zoeken naar creatieve oplossingen

22/02/2018

Naast mobiliteit en de hoge loonkosten heeft onze arbeidsmarkt sinds kort een nieuwe uitdaging! De “war for talent”

 

Het aantal werkzoekenden op onze Vlaamse arbeidsmarkt blijven dalen (-5,9%) terwijl het werkaanbod (+4,1%) blijft stijgen. Twee ingrediënten die verantwoordelijk zijn voor de arbeidskrapte en het stokken van de economische motor. Vooral in de provincies Limburg en West-Vlaanderen is deze arbeidskrapte het meest voelbaar. En laten dit nu net de twee provincies zijn waar de clustering van kunststofverwerkende bedrijven het hoogst is.

 

De gekende mismatch in ons onderwijssysteem is ongetwijfeld één van de grootste boosdoeners. Teveel jongeren kiezen nog voor opleidingen die ze leuk vinden zonder na te denken of daar wel werk in te vinden is. De knelpuntvacatures zijn gekend maar toch blijft het moeilijk om jongeren te overtuigen voor technische opleidingen. Er bestaan heel wat initiatieven die STEM opleidingen moeten promoten maar de resultaten blijven voorlopig ondermaats. Als sector geloven we sterk in duaal leren en zetten hier vol op in. Op deze manier krijgen bedrijven de kans om een rol te spelen in het opleidingsproces en hebben ze impact op de studiekeuze en verdere loopbaan van de jongeren.

 

Het zelfde fenomeen zet zich verder onder de werkzoekenden. Vele jongeren komen op de arbeids-markt met de verkeerde diploma’s en vinden nauwelijks kwalitatief werk. Ook hier zit nog heel wat potentieel! Via gerichte acties worden jongeren gescreend op technische aanleg. Ook al volgden ze geen technische vooropleiding toch maken ze via een kort maar intensief  duaal opleidingstraject een grote kans op een duurzame tewerkstelling binnen de kunststofsector.

Uitzonderlijke situaties vragen dus vaak creatieve oplossingen!

MEER NIEUWSBERICHTEN

Sedert de goedkeuring in 2015 van de conceptnota in het Vlaams Parlement  rond duaal leren is er reeds heel wat inkt gevloeid. Voor behoudsgezind...

POPULAIR

GET SOCIAL

Get in touch with plastics